۴۰ نکته کلیدی و کاربردی برای کارشناسان بازاریابی و فروش
این ۴۰ نکته طیف وسیعی از بایدها و نبایدهای فروش از جمله آموزش نحوه ی استفاده ی کالا برای مشتری، نصب افتخارات شرکت در سالن انتظار و بسیاری مسائل دیگر را شامل می شوند. در این مقاله با عنوان ” ۴۰ نکته کلیدی و کاربردی برای کارشناسان بازاریابی و فروش ” با وبسایت آموزش بازاریابی و فروش TheMarketing.ir همراه باشید.
۱- بسته بندی متفاوت و متمایزی داشته باشید (در طرح، رنگ، اندازه، استفاده ی آسان و حمل راحت و …).
۲- خدمات جانبی و لوازم جانبی محصولات را رایگان به مشتری بدهید.
۳- افراد تأثیر گذار بر تصمیم مشتری را شناسایی کنید.
۴- با توجه به طبقه ی اجتماعی مشتریان، کالا و خدمات متنوع با قیمت های مختلف به آنها بدهید.
۵- هنگام مذاکره صحبت مشتری را کامل نکنید.
۶- با استفاده از ارائه ی کارت تخفیف، هدایای تبلیغاتی رایگان، قرعه کشی، دادن نمونه ی رایگان برای آزمایش، مسابقه، دوتابخر یکی رایگان ببر، جایزه در بسته بندی و فروش سبد محصولات با قیمت کل و کمتر، مشتری را تشویق و ترغیب به خرید یا خرید بیشتر و بهتر کنید.
۷- در حضور مشتری از سایر مشتریان بدگویی نکنید.
۸- در حضور مشتری با همکاران شوخی نکنید.
۹- محل خرید باید در دسترس مشتری باشد ( صرفه جویی در زمان و پول مشتری).
۱۰- هیچ وقت برای خرید به مشتری اصرار نکنید.
۱۱- نحوه ی استفاده از کالا را برای مشتری آموزش دهید (حضوری، سیدی، بروشور، دفترچه ی راهنما و …)
۱۲- هنگام مذاکره با مشتری صحبت مشتری را با حرکت سر تأیید کنید.
۱۳- برای تنظیم وقت ملاقات با مشتری دو روز و دو ساعت مختلف به مشتری پیشنهاد دهید.
۱۴- سؤالات مشتری را با مکث ۵ ثانیه پاسخ دهید.
۱۵- شرایط معامله و مبادله را به مشتری قبل از خرید دقیق و کامل بیان کنید.
۱۶- با بیان سؤالات درست برای شناخت نیاز و خواسته ی مشتری و ارائه ی پیشنهاد منطبق با نیاز و خواسته ی او، راهنما و مشاور مشتری باشید.
۱۷- برای اطلاع یابی عمیق، دقیق و به روز، مداوم و مستمر در بازار حضور داشته باشید.
۱۸- هنگام مذاکره با مشتری تمام حواس پنج گانه) را متوجه و متمرکز مشتری کنید.
۱۹- یک ساعت زودتر به محل کار بروید و یک ساعت دیرتر خارج شوید.
۲۰- گواهینامه های استاندارد و افتخارات محصولات و شرکت خود را در سالن انتظار یا مکان مذاکره در معرض دید مشتری بگذارید.
۲۱- برای مشتریان هدف خود معیار و شاخص تعریف و تعیین کنید (شناسایی دقیق مشتری هدف).
۲۲- مزایا و منافع مملوس (مشهود) و نامملوس (نامشهود) | محصولات را به مشتری بگویید.
۲۳- هیچ وقت بدون اطلاع قبلی به ملاقات مشتری نروید.
۲۴- با توجه به شرایط از قبل استانداردشده، خدمات پس از فروش معتبر بلندمدت داشته باشید (تعمیر، تعویض، …).
۲۵- با مشتری صادق و صمیمی باشید.
۲۶- با اجازه ی مشتری از او سؤال بپرسید.
۲۷- در حضور مشتری سیگار نکشید، دست به کمر نباشید، دست توی جیب نکنید و ….
۲۸- در انجمن و اتحادیهی مرتبط با صنعت و محصولات خود عضو شوید.
۲۹- به اطلاعات و دانش مشتریان نسبت به محصولات احترام بگذارید.
۳۰- بعد از خرید، به مشتریان تبریک بگویید.
۳۱- هیچ وقت مشتری را نصیحت، سرزنش، و پند و اندرز نکنید و او را مورد انتقاد قرار ندهید.
۳۲- قبل از تست کالا در حضور مشتری آن را یک بار تست کنید.
۳۳- هنگام مذاکره با مشتری کلمات کلیدی مشتری را تکرار کنید.
۳۴- هنگام مذاکره با مشتری پرحرفی نکنید، بزرگنمایی نکنید، و از خود تعریف نکنید.
۳۵- مستمر و مداوم به دنبال یافتن بازار و جذب مشتریان جدید باشید.
۳۶- مشتریان و تأمین کنندگان رقبا را شناسایی، ارزشیابی و ارزیابی کنید.
۳۷- اطلاعات مشتریان را نگهداری و حفظ کنید.
۳۸- در گفتار و رفتار متمایز و متفاوت باشید.
۳۹- برای انتخاب راحت تر و آسان تر مشتری، کالا و خدمات خود را دسته بندی و طبقه بندی کنید.
۴۰- مشتریان دقت نظر بالایی دارند و به ابزار و وسایل شما از جمله بج سینه، کارت ویزیت، کیف دستی، کاتالوگ، ساعت مچی، و … توجه می کنند. بنابراین همیشه سعی کنید که بهترین باشید.
عنوان: ۴۰ نکته کلیدی و کاربردی برای کارشناسان بازاریابی و فروش
منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز