۴۰ نکته کلیدی برای کارشناسان بازاریابی و فروش تلفنی

بازاریابی و فروش تلفنی نقش مهمی در بالا بردن فاکتورهای سفارش یک تیم فروش دارد و به همین دلیل رعایت کردن اصول و قواعد آن می تواند تلاش های تیم بازاریابی و فروش را به نتایج مورد نظر تبدیل کند. در این مقاله با عنوان ” ۴۰ نکته کلیدی برای کارشناسان بازاریابی و فروش تلفنی ” با وبسایت آموزش بازاریابی و فروش TheMarketing.ir همراه باشید.

  1. تماس تلفنی با مشتری کوتاه و گویا باشد.
  2. قبل از تماس تلفنی با مشتری برای ارتباط موثر با وی اطلاعات به دست آورید (نام مشتری ، سمت مشتری و …).
  3. در زمان مناسب با مشتری تماس بگیرید (روز و ساعت معین و مشخص).
  4. پشت تلفن لبخند بزنید.
  5. تماس مشتری را قبل از زنگ سوم پاسخ دهید.
  6. تلفن های مهم را ایستاده پاسخ دهید (به منظور کاهش استرس).
  7. پشت تلفن با مشتری یکنواخت صحبت نکنید، تن صدا را بالا و پایین کنید.
  8. هیچ وقت واژه ى “الو” را به کار نبرید.
  9. مشتری را پشت تلفن معطل نگذارید.
  10. پشت تلفن صحبت مشتری را گوش کنید و بنویسید.
  11. شمرده و مؤدبانه با مشتری صحبت کنید.
  12. شماره تلفن مستقیم و فاکس مشتری را بپرسید.
  13. قبل از تماس با مشتری کاغذ و قلم تان را برای یادداشت برداری آماده کنید.
  14. هنگام تماس با مشتری سلام کنید و سپس خودتان و شرکت را معرفی کنید.
  15. پشت تلفن اسم مشتری را با لقب صدا بزنید. جناب آقای ..، جناب آقای مهندس …، سرکار خانم …..
  16. پشت تلفن صحبت مشتری را قطع نکنید.
  17. هنگام صحبت تلفنی چیزی نخورید و نخوانید.
  18. تلفن دفتر کار را اشغال نکنید.
  19. هیچ وقت برای مشتری پیام صوتی نگذارید.
  20. قبل از تماس تلفنی اسناد و مدارک لازم را در دسترس بگذارید (فهرست موجودی، کاتالوگ، نامه و …).
  21. نام و لقب مشتری را درست تلفظ و تکرار کنید.
  22. بعد از فروش محصولات برای نظر سنجی با مشتری تماس بگیرید (۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد).
  23. قبل از ارسال پیامک برای مشتری آن را یکبار بخوانید برای اصلاح در صورت نیاز).
  24. پشت تلفن با مشتری جر و بحث نکنید.
  25. شماره تلفن مستقیم، فاکس و شماره ی همراه خود را در اختیار مشتری بگذارید.
  26. بعد از ارسال فاکس برای مشتری بلافاصله تأییدیهی تحویل (تلفنی) دریافت کنید.
  27. با مشتری ساده و صریح صحبت کنید.
  28. در ابتدای تماس با مشتری از او بپرسید آیا زمانی مناسبی برای صحبت کردن است یا خیر.
  29. برای تأیید (گوش کردن) صحبت مشتری از کلمات بله، خوب و … استفاده کنید.
  30. هیچ وقت از بلندگوی تلفن و تلفن همراه استفاده نکنید.
  31. پشت تلفن با لحن دوستانه و صمیمی با مشتری صحبت کنید.
  32. اجازه بدهید در پایان تماس، اول مشتری تلفن را قطع کند.
  33. در صورت تأخیر در پاسخ دادن به تلفن مشتری عذرخواهی کنید.
  34. در صورت پاسخ ندادن به تماس مشتری (به هر دلیلی) در اولین فرصت تماس بگیرید و عذرخواهی کنید.
  35. گوشی تلفن را درست و مسلط در دست بگیرید.
  36. از زبان بدن خود پشت تلفن استفاده کنید.
  37. در ابتدای پاسخ به تماس مشتری بگویید: بفرمایید، من در خدمت هستم
  38. پیام تلفنی مشتریان همکاران تان را یادداشت کنید و به آنها تحویل دهید.
  39. اگر به مشتری زنگ زدید و پاسخ نداد تا ۶ زنگ منتظر پاسخ بمانید.
  40. هنگام تماس تلفنی با مشتری بر روی صندلی صاف بنشینید.
مقاله پیشنهادی:   چگونه فروش یک فروشگاه پوشاک را بالا ببریم

 

 

عنوان: ۴۰ نکته کلیدی برای کارشناسان بازاریابی و فروش تلفنی
منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *