۴۰ نکته کلیدی و کاربردی برای کارشناسان بازاریابی و فروش
در این مقاله با عنوان ” ۴۰ نکته کلیدی و کاربردی برای کارشناسان بازاریابی و فروش ” در وبسایت آموزش بازاریابی و فروش TheMarketing.ir طیف وسیعی از بایدها و نبایدهای فروش از جمله تعریف و تمجید کردن از مشتری، استفاده از رنگ های مناسب در مکان مذاکره با مشتری و بسیاری مسائل دیگر آشنا می شوید.
۱- این سؤالات را از مشتریان بپرسید:
از چه طریقی با ما آشنا شدید؟ (وب سایت، تبلیغات، توصیه ی مشتریان، همکاران و …)
آیا دوباره از ما خرید خواهید کرد؟ چرا؟
آیا ما را به دیگران توصیه می کنید؟ چرا؟
از چه کانالی تمایل دارید اطلاعات و اخبار ما را دریافت کنید؟ (وب سایت، پیامک، ایمیل و …)
۲- به مشتریان تخفیف بدهید (به دلیل خرید نقدی، معرفی مشتری، میزان خرید، تکرار خرید و … ).
۳- قبل از معامله و مبادله از مشتریان اعتبارسنجی کنید (میزان دارایی، میزان درآمد، مدت تجربه، خوش حسابی و …).
۴- فهرست مشتریان وفادار معتبر و معروف را در اختیار مشتریان جدید بگذارید (کتبی).
۵- رضایت نامه و توصیه نامهی مشتریان وفادار را در اختیار مشتریان جدید بگذارید (کتبی).
۶- فرایند فروش ساده و سریع باشد (سرعت عمل).
۷- در محل خرید و نمایشگاه سمپل محصولات را داشته باشید.
۸- فرم ارزیابی و ارزشیابی مشتریان را داشته باشید (میزان و تعداد خرید، تکرار خرید، معرفی مشتری، خرید نقدی یا اعتباری، طول عمر مشتری، خرید اول و آخر در یک سال و …).
۹- در شرکت قفسهای ساده و زیبا برای نمایش محصولات داشته باشید.
۱۰- نمونه ی محصول را برای آزمایش به صورت متمایز و متفاوت در اختیار مشتری بگذارید. (مثال: نمونه ی چای در لیوان تبلیغاتی)
۱۱- مشتریان را با توجه شاخص ها و معیارهای سود آوری و هزینه آوری دسته بندی و طبقه بندی کنید.
۱۲- به دنبال مشتریان معتبر و معروف باشید (کیفیت گرا).
۱۳- جهت اطلاع رسانی و اطلاع یابی در نمایشگاه های تخصصی شرکت کنید.
۱۴- رسانه های اطلاع رسانی و اطلاع یابی مانند وب سایت، پیامک و ماهنامه داشته باشید.
۱۵ . به خانواده ی مشتریان هدیه بدهید.
۱۶- ماهنامه و خبرنامه ی شرکت را برای مشتریان بفرستید.
۱۷- به مشتریان خدمات رایگان مانند تحویل، نصب و مشاوره ارائه دهید.
۱۸- سفارش مشتری را دقیق و کامل بنویسید (تاریخ سفارش، میزان و تعداد، نوع، زمان تحویل، نحوه پرداخت، زمان تسویه و…).
۱۹- با منشی، آبدارچی و میز پذیرش (حراست) مشتریان خوش رو و خوش برخورد باشید.
۲۰- اسناد و مدارک، تأییدیه ها و استانداردهای محصولات را به صورت کتبی در اختیار مشتریان بگذارید.
۲۱- به دلیل افتخارات، محصولات، برخورد پرسنل و محیط کار از مشتریان تعریف و تمجید کنید.
۲۲- از مشتریان معتبر و معروف خود بخواهید به شما مشتری معرفی کنند.
۲۳- نحوه ی استفاده از محصول را رایگان به مشتریان آموزش دهید.
۲۴- جهت یکپارچه سازی اطلاعات نظام بایگانی منظم و منسجمی داشته باشید.
۲۵- رقبا را شناسایی، ارزشیابی و ارزیابی کنید (رقبای اصلی و فرعی، مزیت نسبی و رقابتی، نقاط ضعف و قوت و نقاط فرصت و تهدید).
۲۶- در مکان مذاکره با مشتری از رنگ های آبی و سبز استفاده کنید.
۲۷- هر روز در یک ساعت مشخص و معین ایمیل و پیامک مشتریان را چک کنید.
۲۸- واحد CRM داشته باشید (رسیدگی به شکایت مشتری، اندازه گیری رضایت مشتری و باشگاه مشتریان)
۲۹- هنگام بیان مزایا و منافع محصولات، آن را نمایش دهید.
۳۰- در محل انتظار مشتری خدمات رفاهی ارائه دهید پذیرایی، روزنامه، مجله، تلویزیون و …)
۳۱- در محل انتظار مشتری یک تابلو با شعار مشتری مداری بگذارید.
۳۲- هیچ وقت در تصمیم مشتری دخالت نکنید.
۳۳- برای انتخاب مشتری حداکثر ۳ پیشنهاد بدهید.
۳۴- نشریات صنعت خود و مشتریان را مطالعه کنید. (اطلاع یابی)
۳۵- برای حل مسائل مشتری با همکاران و مدیران خود مشورت کنید.
۳۶- به نظر، پیشنهاد، انتقاد و شکایت مشتری احترام بگذارید و آن را جدی بگیرید.
۳۷- تأمین کنندگان و مشتریان رقبا را شناسایی و ارزیابی کنید.
۳۸- در مذاکره با مشتری از عبارت ما و شما به جای من و تو استفاده کنید.
۳۹- با راحل های ساده و سریع هزینه و زمان مشتری را کاهش دهید.
۴۰- برای مشتریان نامه و کارت پستال بفرستید ( تبریک، تسلیت، پیگیری، تشکر و …).
عنوان: ۴۰ نکته کلیدی و کاربردی برای کارشناسان بازاریابی و فروش
منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز