درسهای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل برای فروشندگان

جام جهانی برزیل با تمام لحظات شاد و غمگینش با قهرمانی تیم آلمان به پایان رسید. جام جهانی تنها رقابت ۳۲ تیم فوتبال که از گوشه و کنار دنیا در کنار هم جمع شده اند، نیست زیرا زمانی که فوتبالیستها در مستطیل سبز مشغول رقابت هستند و طرفداران در استادیوم و در خانه هایشان در حال لذت بردن از تماشای فوتبال، کسب و کارهای زیادی نیز از این فرصت استثنائی بهره برداری می کنند. گذشته از تمام این مسائل، جام جهانی درسهای زیادی هم برای فروشندگان داشت. پس از آنکه پنج درسی را که در این مقاله به آنها اشاره شده بخوانید، خواهید دید که می توانید جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را با دیدی متفاوت تماشا کنید. در این مقاله با عنوان ” درسهای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل برای فروشندگان ” با وبسایت آموزش بازاریابی و فروش TheMarketing.ir همراه باشید.

 

۱- میزبان بودن همیشه شانستان را افزایش نمی دهد

برزیل ممکن است در دنیای فوتبال یک غول باشد و بیشترین قهرمانی در جام جهانی را داشته باشد، اما تیم فعلی برزیل به خوبی تیمهای قبلی آن نبود. حتی خیلی از کارشناسان فوتبال معتقد بودند که اگر اشتباهات داور ژاپنی در دیدار افتتاحیه میان برزیل و کرواسی نتیجه را به سود میزبان رقم نمی زد، برزیل برای صعود از گروه خود نیز به مشکل بر می خورد. باخت سنگین این تیم مقابل آلمان این مسئله را بخوبی نشان داد که برزیل، برزیل همیشگی نبود.

خیلی ها تصور می کردند که میزبانی برزیل باعث خواهد شد که این تیم جام را در خانه نگهدارد. با این وجود باخت تحقیر کننده ی این تیم مقابل آلمان و سپس شکست در برابر هلند یکی از بدترین جام جهانی های برزیل را رقم زد. درست است که میزبانی شانس پیروز شدن را افزایش می دهد اما عوامل بسیار زیاد دیگری نیز باید در

مقاله پیشنهادی:   روشی مؤثر در ایجاد هماهنگی میان فروش و پخش

کنار یکدیگر جمع شوند تا یک تیم فوتبال یا یک تیم کاری موفق شود. زمانی که شما در شرکت خود میزبان مشتری هستید شانس بیشتری برای بستن قرارداد دارید اما بخاطر داشته باشید که میزبانی تضمینی برای موفقیت نیست بلکه شانس شما را برای پیروزی افزایش می دهد.

 

۲- هیچ کس پنالتی را دوست ندارد

شکنجه آور. ناعادلانه، رنج آور. اینها برخی از کلماتی است که افراد برای توصیف ضربات پنالتی بکار می برند و همه ی آنها در مورد پنالتیهای کسب و کاری نیز صحیح است. بازیکنی که در یک مسابقه فوتبال پشت ضربهی پنالتی می ایستد باید تمام تمرکز خود را معطوف به توپ و دروازه کند زیرا کوچکترین اشتباه او سرنوشت تیمش و میلیونها طرفدار آن را تغییر خواهد داد. پنالتی زدن بیش از آنکه یک مهارت فیزیکی باشد یک مهارت روانی است. اگر بازیکنی که پشت توپ می ایستد به لحاظ روانی آماده ی زدن ضربه نباشد نمی تواند توپ را به تور دروازه بچسباند. شیلی تیم بسیار خوبی بود اما با چند اشتباه کوچک در زدن پنالتی با جام خداحافظی کرد. در فروش نیز اوضاع به همین شکل است. مواقعی پیش می آید که فروشنده به اندازه ی کافی در مورد محصول خود اطلاعات دارد، رقبا را رصد کرده و صنعت مشتری را نیز بخوبی می شناسد اما چون به لحاظ ذهنی آمادگی لازم برای مذاکره با مشتری را ندارد، نمی تواند فروش را خاتمه دهد و توپ را وارد دروازه کند.

 

۳- فوتبال ۹۰ دقیقه است و در مواقعی ۱۲۰ دقیقه

بارها این عبارت را شنیده ایم که فوتبال ۹۰ دقیقه است و تا لحظه ای که داور سوت پایان را به صدا در نیاورده است، نباید دست از تلاش برداشت. نمونه ی آن را بخوبی می شد در این جام جهانی دید. بلژیک در وقتهای اضافه موفق به شکست امریکا شد و آرژانتین در دقیقهی ۱۱۹ توانست سوئیس را از گردونه ی مسابقات حذف کند. ما ایرانی ها این مسئله را بهتر از هر کسی در این جام جهانی در ک کردیم زیرا تنها چند ثانیه فاصله داشتیم که بازی خوبمان مقابل آرژانتین را با یک تساوی دلچسب به پایان ببریم اما آرژانتینی ها بهتر از ما این نکته را بخاطر داشتند که تا لحظه ی آخر باید جنگید.

مقاله پیشنهادی:   ۴۰ نکته کلیدی و کاربردی برای کارشناسان بازاریابی و فروش

فروش حرفه ای است که شکست خوردن و “نه” شنیدن به تاروپود آن گره خورده اند. حتی موفقترین فروشندگان دنیا نیز بارها و بارها در کار خود شکست خورده اند. با وجود این فروشندگان حرفه ای می دانند که نه شنیدن اولین مرحله برای بله گرفتن از مشتری است و به همین دلیل با تمام توان خود و تا لحظه ی آخر به تلاش کردن ادامه می دهند.

 

۴- این بازی یک بازی تیمی است

واقعیت این است که هرگز یک فرد برنده ی جام جهانی نبوده است و نخواهد بود. مثال واقعی این گفته را می توان در ناکامی تیم فوتبال پرتغال مشاهده کرد. حتی حضور رونالدو که عنوان بهترین بازیکن جهان را یدک می کشد نیز نتوانست از حذف این تیم جلو گیری کند. رونی و پیرلو نیز نتوانستند مانع حذف تیمهایشان از همان مرحله ی اول رقابتها شوند.

در برخی از مسابقات ممکن است فردی مشخصا ستاره ی تیم باشد، اما برنده همیشه یک تیم است. این تصویری واقعی از یک تیم فروش است زیرا این تیمها نیز از افرادی با استعدادهای مختلف تشکیل شده اند. افراد و استعدادهای بسیاری در سازمانها وجود دارد اما برای رسیدن به هدف به تیمها نیاز است، فرقی نمی کند که این هدف فروختن باشد یا گل زدن.

 

۵- ریسک پذیری

تیم هایی که در تاریخ جام جهانی سابقه ی درخشانی ندارند نمی توانند بودن جرأت و جسارت در مقابل تیمهای بزرگ قد علم کند. کلمبیا، شیلی و کاستاریکا با چنان جسارتی مقابل تیمهای صاحب نام به میدان می رفتند که حتی در صورت شکست، همگان را به تحسین وامی داشتند.

مقاله پیشنهادی:   شباهت کار یک مدیر فروش با یک خلبان

بین بی پروا بودن و قبول ریسکی که تمام جوانب آن را بررسی کرده اید، تفاوت وجود دارد و این تفاوت اغلب بسیار ظریف است. اینکه همیشه مطمئن ترین گزینه را انتخاب کنید ممکن است باعث شود که فروش خوبی داشته باشید، اما اگر می خواهید در کار خود به موفقیتهای بزرگی دست یابید، باید در مواقعی ریسک کنید. به یاد داشته باشید که اگر می خواهید روی آب راه بروید، ابتدا باید از قایق بیرون بیایید.

با در نظر گرفتن این پنج مورد، مسابقات جام جهانی می تواند از این پس برای فروشندگان جذابتر و هیجان انگیزتر از قبل باشد.

 

 

عنوان: درسهای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل برای فروشندگان
منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *