مشتریانی که سوهان روح هستند و بلای جان

ارتباط داشتن با همه ی مشتریان – حتی مشتریان شاکی – برای فروشندگان حرفه ای، کار نسبتا راحتی است. اگر فروشنده واقعا نشان دهد که قصد خدمت کردن به مشتری را دارد، مشتری نیز سعی می کند رفتار محترمانه ای داشته باشد و بی خود و بی جهت وقت خود و فروشنده را تلف نکند. اما تعدادی از مشتریان هستند که به نظر می رسد اذیت کردن فروشنده، برای شان نوعی تفریح است. این دسته از مشتریان خیلی به فکر این نیستند که محصول خوبی بخرند یا خدمات پس از فروش خوبی دریافت کنند و فقط می خواهند از اینکه فروشنده مجبور است پاسخگوی سؤالات آنها باشد، سوء استفاده کنند.

خوشبختانه، حتی اگر با چنین مشتریانی نیز سرو کار داشته باشیم، باز هم می توانیم خیلی حرفه ای روابط مان را با آنها مدیریت کنیم. در این جا به سه نوع از رایج ترین مشتریانی که باعث سردرد فروشنده می شوند، اشاره شده و راه ارتباط برقرار کردن با هر یک از آنها گفته شده است. در این مقاله با عنوان ” مشتریانی که سوهان روح هستند و بلای جان ” با وبسایت آموزش بازاریابی و فروش TheMarketing.ir همراه باشید.

 

۱- مشتریانی که درخواست غیر منطقی دارند

این مشتریان بهترین محصول را با پایین ترین قیمت می خواهند آنها اصرار دارند که رقبای شما می توانند خواسته شان را برآورده کنند ولی در واقع هیچ کدام از رقیبان شما قادر نیستند خواسته ی غیر منطقی چنین مشتریانی را عملی کنند. برای این مشتریان مهم نیست که ممکن است مدیر تان شما را توبیخ کند یا به خاطر بیش از حد تخفیف دادن به او بخشی از پورسانت شما را به عنوان جریمه کسر کند، آنها فقط می خواهند کم ترین پول را برای با کیفیت ترین محصول بپردازند.

چگونه این مشتریان را مدیریت کنیم؟

مقاله پیشنهادی:   توصیه های فروش مختص افراد درون گرا

از این مشتریان به دلیل اینکه نسبت به محصول یا خدمت شما علاقه نشان داده اند تشکر کنید. به آنها بگویید خیلی علاقه مند هستید در خدمت شان باشید ولی با توجه به شرایط تعیین شده توسط شرکت نمی توانید افتخار این همکاری را داشته باشید.

 

۲- مشتریانی که دنبال گوش مفت و مجانی هستند

گوش دادن به مشتری یکی از مهارت هایی است که فروشندگان باید در خود پرورش دهند اما گاهی مواقع مشتری آنقدر حرف می زند که فروشنده نمی تواند – ونباید – به او گوش دهد. این دسته از مشتریان به دلایل مختلف مانند اینکه از کارمندان شان راضی نیستند، از اعضای خانواده شان گله و شکایت دارند و …) می خواهند با فردی درددل کنند و چه کسی بهتر از فروشنده که مجبور است به حرف های مشتری گوش دهد تا بلکه بتواند سفارشی از او بگیرد. درست است که اولین قدم برای فروختن محصول گوش دادن به مشتری و تشخیص نیازهای او است، اما وقت برای یک فروشنده گرانبهاترین کالا است. بنابراین اگر احساس می کنید مشتری قصد خرید کردن ندارد و فقط دنبال یک جفت گوش می گردد که درددل خود را مطرح کند،| لازم نیست صبور باشید و به تمام حرف های او گوش کنید.

چگونه این مشتریان را مدیریت کنیم؟

ابتدا با این مشتریان همدردی کنید ولی خیلی سریع آنها را به مسیر اصلی باز گردانید و مرتبا به آنها یاد آوری کنید که چرا با شما تماس گرفته اند یا برای تان ایمیل ارسال کرده اند. به هیچ وجه دربارهی مشکلات شخصی این مشتریان با آنها هم صحبت نشوید زیرا شما فروشنده هستید نه یک روانشناس.

 

مقاله پیشنهادی:   پنج ویژگی که ویزیتورها باید برای موفقیت داشته باشند

۳- مشتریانی که بددهانی می کنند

برخی از مشتریان می توانند هنگام صحبت کردن احساسات خود را کنترل کنند اما نباید توقع داشت که همه ی مشتریان این توانایی را داشته باشند. بالأخره مشتری هم یک انسان است و انسان در مواقعی نمی تواند خشم خود را کنترل کند و هر چه در ذهنش می گذرد به زبان می آورد. به ویژه در کار بازاریابی و فروش چون پول جابه جا می شود، آستانه تحمل افراد پایین تر می آید به گونه ای که برای ناسزا گفتن و دشنام دادن آماده تر هستند.

چگونه این مشتریان را مدیریت کنیم؟

فحش را با فحش پاسخ ندهید. مشتری، عصبانی است و مقابله به مثل کردن شما هیج فایده ای ندارد جز اینکه مشتری را عصبانی تر می کند و شما را از یک سفارش خرید محروم می کند. فراموش نکنید شما می خواهید بفروشید نه اینکه جنگ و دعوا کنید. اگر مشتری به شما زنگ زده است، از او بخواهید که در صورت امکان به مکالمه ادامه ندهید و ادامه ی آن را از طریق ایمیل انجام دهید. اگر به دفتر مشتری رفته اید، از او بخواهید به شما اجازهی مرخص شدن بدهد و زمان دیگری را برای مذاکره اعلام کند. اگر هم که مشتری به دفتر شما آمده است برای او یک لیوان آب بیاورید و از او بخواهید هر زمان که به اعصابش مسلط شد، برای ادامه ی گفتگو اعلام آمادگی کند.

 

 

عنوان: مشتریانی که سوهان روح هستند و بلای جان
منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *