پنج اشتباه کشنده در رزومه نویسی – مخصوص بازاریابان

بزرگ ترین مشکلی که فروشندگان و بازاریابان جوینده ی کار با آن روبه رو می شوند این است که تعداد افرادی که بدون تخصص و تجربه وارد این حوزه می شوند، زیاد است. این اتفاق علاوه بر اینکه تعادل عرضه و تقاضای بازار را بر هم می زند، باعث می شود دید کارفرمایان نسبت به قشر بازاریاب و فروشنده بد شود و میزان پرداختی ها افزایش قابل ملاحظه ای نداشته باشد. با توجه به این نکته، آنچه بیش از هر چیز دیگر برای به دست آوردن شغل موردنظر تان می تواند به شما کمک کند، این است که بتوانید خودتان را از موج عظیمی از افراد غیر حرفه ای که فقط از سر اجبار می خواهند بازاریاب یا ویزیتور شوند، جدا کنید.
در حقیقت اینجا نیز بحث سر بازاریابی است با این تفاوت که در اینجا محصول، شما و توانایی های تان هستید. همان طور که در بازاریابی برای آنکه بتوانیم محصول مان را بفروشیم باید آن را از محصولات سایر رقبا متمایز کنیم، در اینجا نیز باید خودمان را از دیگر افرادی که به دنبال یافتن شغل هستند متمایز سازیم. یکی از بهترین راه های متمایز سازی برای افرادی که به دنبال یافتن شغل هستند، داشتن یک رزومه ی حرفه ای و جذاب و در عین حال ساده و شفاف است.
در این مقاله با عنوان ” پنج اشتباه کشنده در رزومه نویسی – مخصوص بازاریابان ” با وبسایت آموزش بازاریابی و فروش TheMarketing.ir همراه باشید.

 

رزومه چیست؟

رزومه سندی است که افراد برای ارائه ی سابقه و مهارت های خود از آن استفاده می کنند. رزومه ها برای موارد مختلفی مورد استفاده می کنند اما اغلب هدف از نوشتن رزومه، مطمئن شدن از استخدام است. معمولا یک رزومه ی استاندارد شامل نام و اطلاعات فرد، اطلاعات تماس، تحصیلات، تجارب مرتبط، حوزه های مورد علاقه، مهارت ها و توانایی ها، میزان آشنایی با زبان انگلیسی و کامپیوتر، عکس و (در برخی موارد میزان حقوق پیشنهادی است.

همان طور که یک رزومه ی کاری استاندارد می تواند موفقیت شما را در به دست آوردن شغل مورد نظرتان تضمین کند، در مقابل رعایت نکردن برخی از اصول رزومه نویسی می تواند شانس شما را تا حد زیادی کاهش دهد. در اینجا پنج اشتباه مهلک را که فروشندگان و بازاریابان در رزومه های خود مرتکب می شوند با هم مرور می کنیم و راه های رفع آنها را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. در پایان نیز دو نمونه رزومه ی استاندارد آورده شده است. اجازه ندهید که یک رزومه ی کاری کسل کننده و بی معنی آینده ی شغلی شما را به خطر بیندازد.

 

مقاله پیشنهادی:   هفت اشتباه رایج در مذاکرات فروش

۱- ما نمی توانیم بگوییم شما در چه کاری حرفه ای هستید

کارفرما بیش از هر چیز دیگری می خواهد بداند که شما در انجام چه کاری حرفه ای هستید. آوردن فهرستی از شغل هایی که قبلا داشته اید لازم و مفید است اما ضرورتی ندارد که رزومه ی خود را با این اطلاعات پر کنید. مهم ترین نکته ای که باید رعایت کنید این است که واضح و روشن بیان کنید که در انجام چه کاری تخصص دارید.

 

۲- همه چیز برای همه

خیلی وسوسه انگیز است که همه ی تجربیات خود را در رزومه ی کاری تان بیان کنید اما بهتر است که این کار را نکنید. بدترین برند جهان برندی است با شعار “من توانایی انجام هر کاری را دارم”. هیچ کس حرف شما را باور نخواهد کرد. حتی اگر می توانید هر کاری را انجام دهید، چیزی را انتخاب کنید که به صورت ویژه دوست دارید انجام دهید. در غیر این صورت شما تصویری از خود ارائه خواهید داد که به اندازه ی کافی خود را نمی شناسد و اعتماد به نفس ندارد. می توانید سه یا چهار نسخه رزومه ی متفاوت داشته باشید تا در زمینه های متفاوت استفاده کنید. از یک رزومه برای پوشش موضوعات مختلف استفاده نکنید.

 

۳-  منظور شما را متوجه نمی شوم

غلط های املایی و اشتباهات دستوری سریع ترین راهی است که رزومه ی کاری شما را به سطل آشغال می رساند. رزومه ی خود را چندین بار کنترل کنید تا هیچ خطایی باقی نماند، سپس آن را به دو یا سه نفر از دوستان خود بدهید تا نظرشان را بگویند. مهم نیست که چقدر در کارتان خوب و ماهر باشید، نباید در رزومه ی خود اشتباه داشته باشید.

مقاله پیشنهادی:   پوشش فروشندگان حرفه ای

 

۴- جزئیات بیش از حد

رزومه باید یک الی دو صفحه باشد، حتی برای افرادی که چهل سال سابقه ی کار دارند. هر چه سابقه ی کاری بیشتری داشته باشید به بیان جزئیات کمتری نیاز دارید. خیلی ساده به کارفرما بگویید که در هر یک از مشاغلی که داشته اید چه کاری انجام داده اید و چه دستاوردهایی داشته اید. وظایف و کارهای ریزی که در کارتان انجام می داده اید، اهمیتی ندارد.

 

۵- کلیشه ای بودن در جستجوی کار

آخرین اشتباه مهلکی که در رزومه ممکن است انجام دهید، ارسال یک رزومه ی کاری کلیشه ای و استفاده از عباراتی مانند “نتیجه گرا، حرفه ای و …” است. این فرمت امروز دیگر کارآیی ندارد. بزرگ ترین چالشی که یک جوینده ی کار با آن روبه رو است، ایستادگی کردن در یک میدان شلوغ است. به رزومه ی کاری خود حال و هوای انسانی بدهید. نترسید که از کلمه ی “من” استفاده کنید. رزومه ی کاری شما سند برند شما است اگر در آن از کلمه ی “من” استفاده نکنید پس کجا می خواهید استفاده کنید؟

امروزه مدیران به شدت به دنبال افراد واقعی برای حل مشکلات واقعی می باشند. کمی از چارچوب خارج شوید و مدل جدیدی را در جستجوی کار خود امتحان کنید. قدرت انسانی خود را در زندگی حرفه ای تان به کار بگیرید.

 

 

 

 

 

 

عنوان: پنج اشتباه کشنده در رزومه نویسی – مخصوص بازاریابان
منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *