کشتی گیران را در سازمان خود استخدام کنید

کارفرمایان و صاحبان کسب و کار در سؤالات استخدامی خود کمتر سراغ سابقه ی ورزشی متقاضیان می روند. پس از خواندن این اثر متوجه خواهید شد که چرا ورزشکاران و بخصوص کشتی گیران می توانند موجب پیشرفت سازمان و کسب و کار شما شوند. در این مقاله با عنوان ” کشتی گیران را در سازمان خود استخدام کنید ” با وبسایت آموزش بازاریابی و فروش TheMarketing.ir همراه باشید.

فضای کسب و کار در دنیای امروز بگونه ای است که افراد بسیاری برای بدست آوردن فرصتهای شغلی با هم به رقابت می پردازند. کارفرمایان نیز با در نظر گرفتن شاخصهای متعددی، متقاضیان را ارزیابی کرده و در نهایت، فرد مورد نظر خود را از بین آنها انتخاب می کنند. اما در این بین، بندرت کارفرمایی را سراغ داریم که در مورد سابقه ی ورزشی متقاضیان پرس و جو کند، حال اینکه این موضوع در سنجش تواناییهای شغلی افراد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

چرا کارکنان ورزشکار؟

تحقیقات نشان داده است افرادی که در رقابتهای ورزشی دانشگاهی، بین المللی و یا حرفه ای شرکت می کنند، در مقایسه با افرادی که ورزش نمی کنند، از هوش هیجانی بالاتری برخوردار هستند. دکتر ویلیام برد مک گوناگل که هم اکنون در دانشگاه ای اندام تگزاس (Texas A&M University) مشغول فعالیت است، پایان نامه ی خود را در سال ۱۹۹۶ با موضوع بررسی عملکرد ورزشکاران بازنشسته در محیطهای شغلی به نگارش در آورد. این تحقیق به بررسی این موضوع پرداخت که چگونه ورزشکاران قادر هستند تجربه و مهارتهای خود در ورزش را پس از بازنشستگی به محیط کار منتقل کنند. بعبارت دیگر، کارکنانی که سابقه ی ورزشی دارند، در محیط کار مسئولیت پذیری خود بعنوان عضوی از گروه را نشان می دهند. این ویژگی در کنار مهارتهای برقراری ارتباط، نظم پذیری و جاه طلبی، کارکنان ورزشکار را از سایر همکارانشان متمایز می کند.

مقاله پیشنهادی:   حکایات بازاریابی - داستان شاه عباس

نمونه ی بارز این روحیه را می توان در دن دیبل کشتی گیر امریکایی یافت که موفق شد در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ بدون از دست دادن حتی یک امتیاز، مدال طلا را به گردن بیاویزد. بدون شک شاهکار گیبل در تمامی ادوار برگزاری مسابقات کم سابقه و کم نظیر است. حال، سؤالی که در ذهن نقش می بندد، این است که این میزان تمرکز، مهارت و اعتماد به نفس که در ورزشکارانی همانند گیبل مشاهده می شود، در محیط کسب و کار به چه نتایج شگرفی منجر خواهد شد؟

تحقیق دیگری که در سال ۲۰۰۲ توسط دانیل گولر و کریستین دیفن باخ انجام و در مجله ی روانشناسی کاربردی ورزش چاپ شد، نشان میدهد که قهرمانان المپیک دارای مؤلفه هایی هستند که در بدست آوردن موفقیت نقش حیاتی و مؤثر ایفا می کنند و بی شک، یکی از مهمترین این مؤلفه ها هوش هیجانی است. بر پایه ی این تحقیق، ورزشکارانی که در مسابقات المپیک روی سکو می روند، از نظر اعتماد به نفس، مدیریت استرس و توانایی برقراری ارتباط با محیط، در سطح بالایی هستند.

 

کشتی، ترکیب آمادگی بدنی و ورزیدگی روانی است.

ویژگیهای مثبتی که در بالا به آنها اشاره شد، در تمام رشته های ورزشی یافت می شود، اما این کشتی است که نقطه ی اوج و کمال این ویژگیها است. کشتی ورزشی است که سطح بالایی از آمادگی و استقامت را طلب می کند.

علاوه بر استحکام بدنی، کشتی گیران به واسطه ی تمرینات و مسابقات طاقت فرسای خود، ناچار هستند از لحاظ روانی و ذهنی نیز ورزیدگی خود را بالا ببرند.

مقاله پیشنهادی:   اصطلاحات بازاریابی - بخش دوم

ریچارد مندلسون، روانشناس و متخصص عملکرد ذهنی (IO) بر این عقیده است که ورزش کشتی بخاطر نوع تمرینها و رقابتهای آن، سطح بالایی از تعهد در ورزشکار به وجود می آورد. ورزشکاران رشته های مختلف پس از تمرین یا مسابقه به محل اقامت خود می روند و به استراحت می پردازند، اما کشتی گیران همواره این دغدغه را دارند که اضافه وزن پیدا نکنند و نتوانند برای مسابقات خود را به وزن ایده آل برسانند. این دغدغه مداوم ذهنی باعث می شود که کشتی گیران حتی لحظه ای انگیزه و تمرکز خود را از دست ندهند و این نکته ای بی نهایت ارزشمند است.

علاوه بر این، کشتی ورزشی انفرادی است و یک کشتی گیر در طول دوران حرفه ای خود، قطعا بارها و بارها طعم شکست و پیروزی را بعنوان ورزشکار خواهد چشید. این بدان معناست که یک کشتی گیر در مقایسه با ورزشکاران سایر رشته ها از آمادگی روانی، عاطفی و بدنی بیشتری برای مواجهه با ناملایمات بهره مند است.

نکته ی دیگری که در مورد کشتی گیران جلب نظر می کند، رویکرد آنها در پذیرش شکست است. حتی دن گیبل افسانه ای نیز در طول دوران حرفه ای خود شکست را تجربه کرد و متواضعانه آن را پذیرفت.

در حقیقت می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که شکست در ورزش کشتی بخشی از فرایندی است که منجر به فعالیت بیشتر و پیروزی می شود. بعبارت دیگر، شرکت در ورزش کشتی همانند چالشی در برابر ورزشکار قرار می گیرد و او را به پرورش آرزوهای بزرگ و جاه طلبی ترغیب می نماید. اغراق نیست اگر بگوییم ساعتهای متمادی فعالیت ذهنی در برابر طاقت فرسایی یک جلسه ی تمرینی کشتی هیچ است. به گفته ی دن گیبل، « وقتی کشتی را تجربه می کنید، دیگر در زندگی چیز سختی وجود ندارد.»

مقاله پیشنهادی:   اصطلاحات بازاریابی - بخش اول

 

 

عنوان: کشتی گیران را در سازمان خود استخدام کنید
منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *