اصطلاحات بازاریابی – بخش چهارم

در این مقاله با عنوان ” اصطلاحات بازاریابی – بخش چهارم ” با وبسایت آموزش بازاریابی و فروش TheMarketing.ir همراه باشید.

 

 

معنی اصطلاح
فردی که به همراه موزع محصولات را از شرکت پخش تحویل گرفته و بین فروشگاه ها تقسیم می کند. گاهی اوقات خود موزع، وظیفه ی رانندگی را نیز انجام میدهد. راننده (Driver)
بنگاه های اقتصادی که حجم بالایی از کالاها را می خرند، سپس آنها را به حجم های کوچک تقسیم می کنند و به خرده فروش ها می فروشند. عمده فروش (Wholesaler)
زمانی که یک شرکت نمایندگان فروش خود را به شرکت ها و کسب و کارهای دیگر می فرستد تا به آنها بفروشند، به این نوع فروش، فروش میدانی گفته می شود. فروش به فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مارکت ها نیز از انواع فروش میدانی است. فروش میدانی (Field Selling)
فرد یا شرکتی که پتانسیل آن را دارد که به مشتری قطعی تبدیل شود اما فروشنده هنوز با وی ارتباطی برقرار نکرده است. مشتری احتمالی (Suspect)
فرد یا شرکتی که یا نسبت به محصول یا خدمت خاصی علاقه نشان داده است یا فردی او را به سازمان فروش معرفی کرده است زیرا به کالای آن سازمان علاقه دارد. مشتری قطعی (Lead)
محرکی که توجه مشتری را نسبت به محصول یا خدمت جلب می کند و احتمال خرید او را افزایش می دهد. مشوق های فروش معمولا به شکل تخفیف و اشانتیون هستند اما در برخی مواقع شرکت ها مشوق های بلندمدتی مثل گارانتی مادام العمر تعویض یا تعمیر به مشتریانشان می دهند. مشوق های فروش (Incentives)
یک استراتژی بازاریابی برای توسعه ی کسب و کار که از طریق فروش محصولات بیشتر در بازارهای بیشتر حاصل می شود. این کار از طریق تقویت سیستم توزیع مویرگی، تصاحب کردن مشتریان رقبا با افزایش کارآیی محصولات انجام می گیرد. نفوذ در بازار (Market Penetration)
ماینده ها افرادی هستند که از طرف شرکت وظیفه دارند به مشتری بفروشند. نماینده های فروش بخشی از چرخهی فروش هستند. این افراد وظیفه ی حمل کالا را به عهده ندارند. از آنجا که نمایندگان فروش به ازای میزان فروش شان، پورسانت دریافت می کنند باید از انگیزه ی بسیار بالایی برخوردار باشند. نماینده (Agent)
میزان مشخصی از حجم فروش که توسط مدیر فروش تعیین می شود و به ویز تورها و فروشندگان ابلاغ می شود و آنها موظف هستند در یک بازه ی زمانی مشخص (مثلا یک ماه) میزان تعیین شده یا بیشتر از آن را بفروشند. در بسیاری از شرکت ها، پورسانت ویزیتور بر اساس میزان نزدیکی فروش او به هدف تعیین شده با فروش بالاتر از آن تعیین می شود. هدف فروش (Sales Target)

 

مقاله پیشنهادی:   کارهایی که فروشندگان موفق قبل از صبحانه انجام می دهند

 

عنوان: اصطلاحات بازاریابی – بخش چهارم
منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *