اصطلاحات بازاریابی – بخش پنجم

در این مقاله با عنوان ” اصطلاحات بازاریابی – بخش پنجم ” با وبسایت آموزش بازاریابی و فروش TheMarketing.ir همراه باشید.

 

 

معنی اصطلاح
فروش مشاوره ای یک تکنیک فروش است که در آن فروشنده برای مشتری احتمالی نقش یک مشاور حرفه ای را بازی می کند و با سؤالاتی که از او می پرسد از نیازهای وی اطلاع پیدا می کند و سپس با استفاده از اطلاعاتی که به دست آورده است، بهترین محصول یا خدمت را به او پیشنهاد می دهد. فروش مشاوره ای (consultative selling)
در فروش، گزارهی ارزشی در حقیقت قولی است که فروشنده به مشتری احتمالی می دهد و بر مبنای آن متعهد می شود که محصول یا خدمت او ارزشی را برای مشتری ایجاد خواهد کرد. کارشناسان حوزهی فروش به فروشندگان پیشنهاد می کنند که به جای تمرکز کردن روی قیمت، گزارهی ارزشی مناسبی را تعریف کنند و آن را به مشتری ارائه دهند. گزاره ی ارزشی (value proposition)
منظور از معرفی آسانسوری، جملات ابتدایی یک فروشنده هنگام ملاقات با مشتری هستند. این معرفی در عین حال که بسیار کوتاه است، باید دربارهی فروشنده، شرکت و محصول یا خدمتی که ارائه می دهد، اطلاعات کاملی به مشتری بدهد. انتخاب واژهی آسانسوری به این علت بوده است که این معرفی باید آنقدر مختصر و مفید باشد که بتوان آن را در فاصله ی بالا رفتن آسانسور از طبقه ای به طبقه ی دیگر انجام داد. معرفی آسانسوری (elevator speech)
منظور آموزشی است که کارمند یا کارگر یا کار آموز آن را در حال انجام وظایف معمول روزانه در محل کار می بیند. آموزش حین خدمت (on – the – job training)
عبارت یا نشانه ای از سوی مشتری احتمالی که حاکی از علاقه ی او برای سفارش دادن است. علائم خرید به شکل های مختلفی نمود پیدا می کنند که برخی از رایج ترین آنها عبارتند از: سؤال پرسیدن مشتری پس از ارائه ی فروشنده، ارائه ی نظرات مثبت توسط مشتری و بررسی شرایط محصول یا خدمت توسط مشتری. علامت خرید (buying signal)
مدیران ارشد یک سازمان معمولا عناوینی دارند که با حرف C (حرف اول کلمهی chief) آغاز می شود و به همین دلیل به بالاترین سطح مدیریتی یک شرکت c-suite گفته می شود.
برخی از این عناوین عبارتند از: CEO (مدیر عامل)، CMO (مدیر ارشد بازاریابی)، COO (مدیر ارشد عملیاتی)، CFO (مدیر ارشد مالی)، CTO (مدیر ارشد تکنولوژی)، CIO (مدیر ارشد اطلاعات) و …
مدیریت ارشد (C- Suite )
اصطلاحی در بازاریابی که به محصول یا خدمتی اشاره دارد که سود بسیار بالایی دارد و گردش مالی قابل توجهی را برای سازمان فروش ایجاد می کند. این اصطلاح برای اولین بار در ماتریس رشد-سهم (ماتریس گروه مشاوره ی بوستون) استفاده شد. گاو شیرده (cash cow)
یک بخش بندی منحصر به فرد در بازار که سازمان فروش آن را هدف گرفته است. اگر نیاز این بخش بندی منحصر به فرد درست تأمین شود، ارزش رقابتی قابل توجهی را برای سازمان فروش ایجاد خواهد کرد. گوشه ی بازار (niche market)

 

مقاله پیشنهادی:   فروش در آینده به چه شکلی خواهد بود

 

عنوان: اصطلاحات بازاریابی – بخش پنجم
منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *