رازهای چیدمان محصولات در فروشگاه

امروزه رقابت میان فروشگاه های مختلف برای جذب مشتری افزایش یافته است و دیگر قیمت پایین محصولات تنها عامل مؤثر در خرید مشتریان نیست. یکی از عواملی که تأثیر بسیار زیادی در جذب مشتریان به یک فروشگاه دارد، نحوه ی چیدمان محصولات مختلف در آن فروشگاه است. درباره ی چگونگی چیدمان محصولات در یک فروشگاه نکات زیادی مطرح می شود که در این مقاله با عنوان ” رازهای چیدمان محصولات در فروشگاه ” سعی می شود به تعدادی از آنها که بیشترین تأثیر را در بالا بردن فروش دارند، اشاره شود. با وبسایت آموزش بازاریابی و فروش TheMarketing.ir همراه باشید.

 

۱- نمای جلویی فروشگاه را آرامش بخش کنید

استفاده از رنگهای آرامش بخش در نمای جلویی، در ورود مشتری به فروشگاه اهمیت زیادی دارد. سعی کنید محصولاتی را در این قسمت فروشگاه قرار دهید که در بسته بندی آنها رنگهایی مانند سبز و آبی رنگ غالب هستند. با توجه به شلوغی و ازدحام معابر و خیابانها اگر مشتری احساس کند که در فروشگاه شما می تواند چند دقیقه ای حس آرامش را تجربه کند، مطمئن باشید سری به شما می زند.

 

۲- حواستان به قسمت انتهایی راهروی فروشگاه باشد

خریداران معمولا تمام راهروهای یک فروشگاه را بالا و پایین نمی کنند. آنها دقیقا سراغ همان محصولی می روند که می خواهند. به همین دلیل است که معمولا استقبال زیادی از بخشهای انتهایی راهروها بعمل نمی آید. کارشناسان چیدمان فروشگاهی پیشنهاد می کنند که محصولاتی مانند شیر در دورترین نقطه ی ممکن نسبت به درب فروشگاه گذاشته شود چون خیلی از مشتریان شیر می خرند و این کار باعث می شود در طول مسیر محصولات زیادی را در فروشگاه ببینند. بنابراین مشتریان در مسیر خود بسمت شیر بارها وسوسه می شوند که خرید کنند. همچنین برای غلبه بر این مسئله می توانید محصولات تخفیف خورده یا محصولاتی را که بصورت اشانتیون ارائه می شوند در قسمتهای انتهایی فروشگاه قرار دهید تا مشتریان رغبت بیشتری به رفتن این قسمتها داشته باشند.

 

مقاله پیشنهادی:   حکایات بازاریابی - انشاالله فروش خوبی داشته باشید

۳- بخشهای طلایی فروشگاه را شناسایی کنید

در هر فروشگاه مناطقی وجود دارد که خریداران مجبور هستند از آنها عبور کنند. این قسمتها بهترین مکان برای استندهای نمایش محصولات، تبلیغ محصول جدید و یا فروش سریع محصولات تخفیف خورده است. اینجا همان جایی است که مشتریان بدون اینکه قصد خرید محصولی را داشته باشند، با دیدن آن ترغیب به خرید می شوند.

 

۴- بخش غذا و پوشاک را در کنار هم قرار ندهید

این روزها در فروشگاهها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود. بنابراین قرار دادن یا ندادن برخی از محصولات در کنار هم بیش از پیش اهمیت دارد. تحقیقات نشان می دهد که در ذهن مشتریان غذا و پوشاک ربطی به هم ندارند بنابراین اگر این دو بخش در فروشگاه کنار هم قرار بگیرند به احتمال زیاد سهم یکی از آنها یا هر دوی آنها در سبد خرید مشتری کاهش می یابد. پس توجه داشته باشید که بخش پوشاک دقیقا کنار بخش مواد غذایی قرار نداشته باشد.

 

۵- به طراحی کف و قفسه های فروشگاه توجه کنید

به یاد داشته باشید که محیط اطراف محصولات لوکس باید با محیط اطراف محصولات مصرفی روزانه متفاوت باشد. خرده فروشهای بزرگ و شناخته شده در دنیا اجناس گران قیمت و عجیب و غریب را معمولا با رنگ و طراحی متفاوتی در معرض دید مشتریان قرار می دهند. طراحی متفاوت محصولات لوکس این حس را به مشتری القا می کند که در حال خریدن یک محصول خاص و منحصر به فرد است.

 

۶- سطح نگاه خریدار را در نظر بگیرید

تناسب ارتفاع محصولات در فروشگاه با سطح نگاه مشتریان یک روش عالی برای فروش محصولات بشمار می رود. اگر محصول متناسب با سطح نگاه خریدارن در قفسه قرار گرفته باشد، میزان فروش آن بطور چشمگیری افزایش خواهد یافت. بنابراین محصولاتی را که هدف آنها کودکان هستند، در قفسه های پایینی بگذارید تا در معرض دید کودکان باشند و آنها از والدین خود بخواهند که آن محصول را در سبد خریدشان قرار دهند. بهتر است محصولاتی را که برایتان سود بیشتری دارند
در قفسه های میانی قرار دهید چون در اینصورت این محصولات بیشتر در معرض دید مشتریان بوده و خریداری میشوند.

مقاله پیشنهادی:   مهارتهای مدیریت فروش جامع گرا

 

۷- روی کشوى دخل تان محصولاتی را برایفروش بگذارید

فروشگاه داران با توجه به شرایط آب و هوایی می دانند که چه محصولی مشتری را جذب می کند. مثلا شما می توانید در روزهای بارانی در کنار دخل فروشنده چترهایی را برای فروش قرار دهید. در روزهای آفتابی می توان در همین بخش، عینک آفتابی برای فروش گذاشت. همچنین زمانی که مشتری در صف پرداخت منتظر ایستاده است، می توان با انواع مختلف شکلات، مجله و کاتالوگهای تبلیغاتی که حمل کردن آنها آسان است، توجه او را جلب کرد.

 

۸- محصولات مشابه را کنار هم قرار دهید

فروشگاه داران برخی از محصولات را عمدا در کنار محصولات دیگر قرار می دهند. مثلا شما معمولا چیپس و نوشابه را در کنار هم می بینید، زیرا خرید یکی از این محصولات، احتمال خرید محصول دیگر را نیز افزایش میدهد.

 

۹- برای زیر نظر گرفتن رفتار مشتریان از دوربینهای امنیتی استفاده کنید

تحقیقات درباره ی نحوه ی چینش محصولات در فروشگاهها از لحاظ تکنولوژی پیشرفت کرده است. دوربینهای امنیتی قادر هستند داده های رفتاری موردنظر فروشگاه دار را تهیه و به کامپیوتر منتقل کنند. با توجه به اینکه این دوربینها رفتارهای ضداجتماعی مانند دزدبری را هم ضبط می کنند، فروشگاه داران بسیاری خواهان خرید آنها هستند. می توانید با استفاده از این وسیله رفتار مشتری را تحت نظر بگیرید و با تغییر چینش محصولات میزان فروشتان را افزایش دهید.

 

 

عنوان: رازهای چیدمان محصولات در فروشگاه
منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *